Thursday 22 October 2009

Day 2: Sierra Nevada, Granada

ok...ari ke2 plak..selepas semggu di entry hari pertama..pagi hari ke2 tu masak nasi goreng utk bw bekal jenjln..bagusnyer cottage yg kitorg duduk ni sume kelengkapan dapur ade..pinggan mangkuk, periuk belanga kirenyer periuk yg kitorg bw tu tak pakai la..yg penting kena asa sabun tahara..mmg sabun tu kt no 1 dlm list brg2 nk dibw..masa tg dok siap2 kt dlm umh tibe2 dgr mcm ada benda kt pintu menguis2..Aku igtkn biawak..maklum le duduk ala2 tepi hutan bukit..skli intai rupenyer anjing 2-3 ekor kt luar dok suruh buka pintu..

da siap bekalan kitorg kuar umh dlm lbh kurang kul 9...tp ade tragedi menimpa masa kuar2 je dr pintu umh..si hanjen2 yg td aku nmpk ade 2-3 ekor jerk da jd 5-6 ekor siap besor2 plak tu menerpa kitorg mcm tak pernah jmpa org..zul masa tu da jalan dl sbb nk jmpa tuan tanah nk tya tpt buang sampah..aku dgn anak2 kuar lmbt sket..da mcm2 doa aku baca bg hanjen2 tu jgn gigit anak2..si haziq aku ckp ikut mama jek..jgn lari..lagi dia lari sbb hanjen tu dok menggelitis kt kaki ktiorg..aku yg mula2 control cuak lama2 menjerit juga pggl en zul sbb haziq da lari n sekor hanjen plng besar dok kejar dia..tak lama tu wife tuan tanah dtg jd super woman..aku da hangen jek..nk marah pun tak blh sbb sbnrnya hanjen tu bkn nyer ganas cuma nk main2 jerk..tp still la kan takut dia cium2 kaki kiter da jd najis..da clear dr serangan mesra hanjen2 tak sekolah tu aku cpt2 masuk kete selamatkan budak2 n tutup pintu rapat2 smbl tggu en zul yg terlbh ramah plak dok sembang dgn tuan tanah selama2nya..

da abis episod hanjen jalanan kitorg teruskn perjlnn ke Sierra Nevada..sekali lagi meredah jln yg aku rasa antara jln plng bahaya kt dunia..tp sbb jln dlm siang kan so nmpk la sbnrnya masyaAllah cantek sgt view..da puas terlelap terjaga dlm lbh kurang 1jam 30min kitorg smpi ke puncak Sierra Nevada..tp apakan daya tidak diizinkan Allah utk tgk puncak bukit diliputi salji putih..suhu masa tu pun dlm lbh kurang 11oC..budak2 blh tak pakai jaket pun..ronda2 kt kwsn sekitar amik gmbr sket2 pastu nk le cari fridge magnet kn..tp ape ke malang tak berbau stokin jek ade bau..satu kedai pun tak buka time tu..tak tau le klu kitrog salah masuk area..ade le satu kedai tu ala2 kedai serbaneka..aku berharap la ada jual ape2 yg aku leh jdkan kenang2an...tp hampes jugak..da la tokey nyer sepatah haram tak leh cakap omputih..da mmg mcm ayam dgn itik jdnyer aku tgk kn en zul ckp dgn minah tu..nk bgkn minah tu paham..aku ckp da tak yah tya lbh2..aku da tya can u speak english..dia da geleng2..sudah la tu kan..en zul nk gak tya kt mana kedai souvenir..bersemngt plak tu en zul nk explain kn bg minah tu paham..aku cakap klu cakap jowo pun tak pe..bknnyer minah tu tau ape..

ltak brp lama pun kitorg kt puncak Sierra Nevada sbb takde aktiviti yg blh dibuat selain amik gmbo..lepas puas try cari kedai souvenir yg tak nmpk bayangnyer kitorg pun turun le balik ke bandar Granada...

kt Granada kitorg tak jln2 sgt sbb sibuk mencari Carrefour..tp agaknya mmg da tertulis kitorg mmg tak derezeki kt mana2 pun ari tu..Carrefour yg masa nk gi tu leh nmpk terang2..time nk pegi tu plak blh tak jmpa..last2nyer beli jek la barang kt supermarcados biasa..Alhamdulillah ade gak la dr takde..dpt la beli brg2 asas utk dapur..macam telur, susu gula, nescafe, biskut, air mineral berliter2..air mineral kena beli sbb tuan tanah tak bg minum air dr paip..even da masak pun tak leh gak wat minum..perasan gak keladak nyer bkn main lg smpi keruh air...tak selera nk telan..

da tak de idea nk ke mana pas beli2 barang tu kitorg pun decide nk balik..on the way balik tu bersepah2 plak la jmpa LiDL dgn carrefour..time tu snggh carrefour tgk ade jual seafood fresh..ape lg..mcm org jakun le..segala benda rs nk di beli..tp sbb nafsu kitorg ni masih dpt dikawal..aritu kitorg beli kupang dgn udang n ikan siakap jek..cukup utk makan 3-4 ari..malam tu menu kitorg spesel la..nasi panas kena dgn tomyam udang..kebetulan kitorg mmg ade bw tomyam cube..tmbh plak dgn telur...perrgghhhh..

ok..stop dl..nnt smbng hari ke3 plak..ntah bile taktau la kan..hihihi..

3 comments:

kak cahaya said...

perhhh...berselera tgk menu ko...klo jenjln dpt mkn lauk camtu kira dah bertuah bdn kan...hehehe
eh camne lak ko tak jumpa sourvenier kat puncak tu..bkn berlambak ke,...lg satu ko bkn bole naik puncak main ski...atau kat bwh tu ada theme park...mmg tak nmpk t/park tu...kene jln turun bwh bru nmpk

jijah montel said...

ehhhh.. kat sana pun ada ikan siakap ke? menu tomyam bagai.. hehehehe.. btw, jauhnye korang berjalan.. seronok betul aku baca.. kelako pulak baca pasal hanjen2 yang manja tuh.. hehehheee

zafwah said...

kak cahaya: laaaa ade ke..kitorg gi tu mcm tak de ape..mmg nmpk ade mcm sign board theme park..tp tak tau mana nk hala..mcm confuse masa tu..port yg kitorg gi tu ala2 pekan mati gitu..xbest lngsng..

kurut: aah kt sini pun ada siakap tp nama nama org putihnyer sea bass..