Tuesday 5 April 2011

spring cleaning

ouchhhhh...snggh lama tak berupdate ini page..beku dan kaku..tak mcm tuan punyer blog yg sgt2 le busy smpi tak de masa lngsng allocated utk update cerita2 di sini..ni aku amik masa di ofis sbb lecture week tggl mggu ni n mggu dpn jek lg..arini pun patut ade lecture 1jam waktu aku menulis ni..tp dgn jayanya aku dah cancelkan kelas tu..sekali sepjg 14mgu lecture ek br ni aku berani cancel kan kelas...lecture notes dah siap tp bila congak2 sub topic ni cukup utk 2jam lecture..so ari khamis la aku abiskan semua skli..mggu dpn dah tak busy dgn lecture notes tp busy dgn test plak.. sblm dorg sit for final exam bg test skli lg..tak leh jwb jg time final exam nnt tak tau le...

ok cukup cerita pasal kerja yg sbnrnyer tak cukup dgn hya 1 paragraph kt atas ni jek..skrg nk update pasal buah2 hati aku plak..dah 3bln lbh kan tak tau cerita pasal dorg..Alhamdulillah haziq dah hafal byk surah2 lazim..cpt sgt dia pick up..arini ajarkan satu surah esok dah lancar..syukur sgt2 lapang dada dia tuk terima..solat pun sll dia yg igtkan..ade la kadang2 tu dok sibuk main smpi terlajak2 waktu solat..subuh pun rajin gak bangun even kadang dah subuh gajah sbb mak nyer tak smpi hati nk kejutkan..utk yg lain2 sume ok..english pun dah khatam buku yg tadika dia sediakan tu..skrg ni dlm proses nk lancarkan BM dgn jawi..BM masih mcm dl gak..klu smpi ayat2/ term2 yg jarang guna tu dia tak faham..kena translate ke english dl br dia faham jln cerita..kiranya comprehension masih lemah..jawi pun dah blh baca gak..buku jawi dah smpi level 5..tp sama mcm BM gak le comprehension lemah..mandarin dah hampir complete stage 1..teacher (mandarin; teacher=louche') dia ckp dia fast learner..katanya kadang2 tu klu anak2 cina tak igt dia dah blh igt..hjng bln ni or awal bln 5 nnt dah blh move to stage 2..sbb klu nk masukkan ke sekolah keb cina kena complete at least 4stages..utk darjah 1 pun aku n en zul dah daftarkan dekat sekolah cina yg dekat sblh taman umah aku ni..harap2 nya dia ok la nnt bila tukar sekolah..

hadif plak..iqra' dah masuk buku ke2..kiranya dah start baca tulisan yang sambung2..2-3 huruf yg disambungkan dah blh baca..cuma baca BM buku "bacalah anakku" tu dia tak brp nk lancar..dah smpi buku ke3..dia kenal sume huruf A-Z..bila disuruh eja pun blh..tp bila jd satu perkataan tu dia masih teragak2 lg..cth ma..ta..dia blh eja n bunyikan..tp smbung jd mata dia tak tau..mmg kena byk sabar sbb hadif suka klu diselang seli dgn main2...aku plak jenis klu time belajar tak leh nk main2..huhuhu..tak seirama gitu..surah pun 3-4 surah jugak yg dia dah blh baca sndr..bacaan dlm solat n doa2 pun byk gak yg dia dah hafal..cuma tu la..hadif ni suka main2..

cerita pasal tuan punyer badan ni plak..huhuhu dah masuk mggu ke 20 dah ni...tp terasa perut mcm dah org yg 7bln jek..sakit pinggang tu jgn ckp la..agaknya sbb byk sgt duduk kot..kurang movement..tambah lg effect dr amik epidural masa bersalinkan haziq dl..nk gerak sket mcm bangun dr kerusi pun nk kena wat slow2..klu tak mmg sakit ya amat le..selera makan ok dah skrg..aritu masa 3-4bln tu kurang selera makan smpi berat turun..skrg ni tak tau la berat dah brp tp selera mkn tu dah balik normal..cumanya nasi kurang selera..sll prefer mkn mee2 ke..western ke..

sbb byk sgt benda dlm kepala ni segala benda aku nk tulis..skrg ni aku n en zul tgh dlm usaha utk beli rumah..br2 ni ade masuk auction rumah lelong..tp Allah tulis tu bukan rezeki kami...terlepas rumah semi-d dgn saiz tanah 6050 sq ft..harga starting cuma 290K jek..rabu mggu lepas gi mahkamah tggi tuk bidding..budget less than rm330K..tp sbb harga naik setiap rm15K smpi last2 nyer rm335K..klu kitorg lawan jg harga tu means kitorg kena bayar rm350K..yg obviously melampau2 dr budget kitorg..takpelah..ade rezeki utk rumah lain la tu..skrg ni tgh usahakan utk umh di taman yg sama..cuma tanah kecik sket dlm 5200 sq ft..owner cina singapore.tgh dlm proses tuk wat bank evaluation..harap2 kali ni rezeki kitorg la hendaknya..dah tak larat dah tgk brg2 yg masih duduk dlm kotak lg..klu dah masuk umah sndr blh diselongkar kotak2 tu..ni nk selongkar pun malas..dgn takde tpt nk menyimpan nyer..dah tu nnt pikir nk bungkus balik klu dah masuh rumah sndr..alih2 pakai ape yg ade kt luar jek skrg ni..

ok la...dah 30minit aku merapu kt sini..smbng keje plak yg sesungguhnyer tak pernah reda..smpi tak berkesempatan nk balik manjung..last balik ritu pun masa raya cina hujung bln 1 aritu...bygkan selama tak update blog ni selama tu jg la aku tak balik umah mak..seb baik mak ade dtg sini ritu..ok slmt..

2 comments:

kak cahaya said...

mesti ko dah boyot kan skrg ni...aku ingatkan spring cleaning ko nk let go brg..dah standby je nk book hehehe

zafwah said...

brg ape jek la yg ko nk book kak...xsama standard kite...ko org atasan...aku org bawahan jek...