Monday 3 December 2012

cahaya mata yg 4

hari ke 18...baru nak bercerita pasal baby baru..Alhamdulillah spt yg dirancang 16 November 2012 lahir cahaya mata ZulFarah yg ke4..hari Jumaat..khamis kul 130pm dah register masuk wad..sign sume jenis dokumen..tukar darah in case terjd tumpah darah..risiko2 pembedahan mcm terpotong usus kecik/besar..mlm kul 12am kena start puasa xblh mkn atau minum..pagi jumaat kul 5am nurse suruh siap2 tukar baju utk masuk operation theater..solat subuh dl..minta doa moga Allah selamatkn dan permudahkan semua urusan kelahiran kali ni..tunggu sampai ke kul 930am baru nurse cakap ready utk ke OT..siap2 pakai tube kencing..time pasang tube kencing tu perasaan dah makin nervous..then baring atas katil nurse tolak naik atas ke OT..tak dpt nk imagine perasaan time tu..sblm2 ni dah 2kali ceasar tp lain perasaannye sbb sblm2 ni sakit contraction mengatasi rasa takut..ni xde sakit apa2..tau nak kena operate je..orang buka itu ini pun rasa malu lain macam..lelaki plak tu yg wat kejenyer..pasrah je la kan..oo yee da smpi OT kiss mak n en suami sume smapi kat pintu masuk jek..pastu diorg da tak leh masuk..aku tggu kt dlm sementara tggu doctor2 ready..nurse godeh2 aku tukar katil la segala..sementara tuggu sume ready blh plak diorg park kan aku sblh india yg br pas kena attack..putus segala jari..tmbh2 lg la nervous aku..segala benda ada dlm kepala time tu..huhuhuhu...sadis OK perasaan aku..

da masuk dlm bilik bedah pakar bius da cucuk tulang blkng kaki pun dah rasa kebas aku serahkan sume pada Allah..walaupun ceasar ni keje biasa pd doctor tp Allah juga yg menentukan..Alhamdulillah jam 1050 dengar suara si kecik..dr start kena bius smpi la baby kluar aku dpt tgk reflection dr lampu atas perut..nampak torehan yg doctor buat..nampak alat yg doctor guna utk besarkn bukaan perut..smpi tali pusat yg doctor potong..sgt jelas..cuma aku tgk sekejap2 je..ngeri weyhh tgk perut sndr kena tebuk..

kul 1120am siap sume n kul 1200tghari baru la nurse bawa turun ke wad..pastu kena truskn puasa utk 6jam lg..kul 630 baru aku blh minum..tekak pahit lain mcm xsama rasa mcm puasa..tghmlm start puasa tu nurse bg ubat gastrik yg rasanye ntah ape2..pahit payau semua ada..tu la air terakhir aku minum smpi ke 630 ptgnyer..ikutkn kena minum sket2..aku belasah makan nasi trus..nasi wad pun aku rasa sdp time tu..lapar punya pasal..seb baik xde ape2..nurse warning kt katil sblh jgn minum air manis trus..n jgn mkn dl takut muntah..Alhamdulillah perut aku OK..then stay la di wad utk 2mlm lg..Ahad lepas doctor buka plaster tpt operate baru blh kluar..

utk nextnyer entry akan diceritakan kisah jaundice plak...huhuhu..ntah bila terajin nk buat entry tu xpasti ye..tgguuu...

ooo yee..nk ucapkn terima kasih byk2 kt kwn2 blogger aku yg xberapa kerat ni sbb doakan aku n baby..utk kak yati yg siap ada wat entry selitkn pasal aku..tq bebyk..muahhhh...muahhh...

2 comments:

Anonymous said...

tahniah kak...

beraninya kak nengok perut sendiri dari cermin tu, huhuhu...

Ana sudah 2 kali juga ceaser dan sekiranya ditakdirkan ada rezeki lagi, the condition mesti sama macam akak..

rasa ngeri dan ngilu plak nak beranak lagi bila baca entry ni...tapi nak baby lagi, muahhaha:D

Anonymous said...

Farah,

Tahniah...

Dok cari-cari nama baby tak keluar lagi.


K.Nas