Saturday 21 November 2009

dibalik tabir....

ape nk tulis ek..sbnrnya xtau nk crita apa tp rs nk menulis something kt sini..agak2 klu aku tulis pasal thesis aku mesti dgn org2 yg baca dgn aku skli akan muntah hijo kt sini..

cerita pasal perkembangan anak2 la..da lama tak story mory evening glory pasal dorg..pasal haziq yg bln 1 ni ni akan genap 5tahun..ari selasa baru2 ni ada health visitor dtg wat visit kt sekolah dia..appoinment dgn parents kul 1120..igt ke reramai..rupanya family aku jek dgn sorg health visitor nama ape ntah lupa plak..tak de wat apa2 pun cuma record perkembangan2 fizikal haziq jek..mula2 mcm2 soklan pasal immunisation..Alhamdulillah haziq complete sume jenis injection wat masa ni..pastu pasal jadual tidor..budaya kt sini budak2 digalakkan tdo awal..awal sgt2..mcm kul 6-7 mcmtu..takde nye anak2 aku nk tdo awal gitu..sll2 plng awal pun kul 9..klu tak di bisingkn mau lajak smpi kul 11..pastu pasal eating habit..haziq ni spesis budak yg susah nk makan sayur..walaupun sayur tu bukan kaler hijo..klu aku kecik2 kan dan sorok kan dlm nasi ke mesti dia akan dpt rasa juga..aku igt la dlm mulut dia ada filter..sayur jek mesti kena reject..tp seb baik gak la kt sini buah2 murah..leh la aku ganti kan vitamin2 yg dia tak dpt dr sayur tu dgn buah2an..pastu dia tgk gigi..OK katanya tak dek lubang ke ape ke..siap dpt set burus gigi, ubat gigi aquafresh lg..aku pun tak pernah pakai jenama tu kt sini..maheiii..last skli wat check mata...mcm biasa la klu check mata ni duduk jauh2 pastu sorg tunjuk huruf2 dr yg besar smpi kecik..tp yg kagum nye haziq kenal sume huruf2 yg ditunjuk..mmg da tau dia recognize A-Z tp bile ade yg formal2 mcmni rs mcm tak caye plak..anak aku da besau...hihihi..tp mamanyer tetap mudo..

ok..citer pasal hadif plak..dr start masuk nursery bulan 7 dulu smpi la ke skrg ni dok nangis lg masa mula2 nk tggl kan dia kt kelas..aku br 2kali antar dia gi kelas sbb dia masuk sesi petang kul 1230-330..so sllnye zul le yg nganto..mmg zul citer hari2 dia akan melalak bila nk bersiap2 kt umh..da smpi dpn kelas nye lg la..kt nursery tu pun dia hya nak kan sorg cikgu ni jerk..miss billing..klu tya sapa nama teacher dia mmg dia akn jwb miss billing la..sbb dgn cikgu ni je dia mau..yg lain2 tak layan..kata cikgunya dlm 5 minit lepas kita balik antar dia tu dia akan OK tak nangis2..leh main2 sume..sj je ngada2 lbh awang sorang ni..cakap pun da byk..byk plak tu akalnya..yg kita tak sangka kadang2..ada satu malam tu tiba2 haziq muntah.takdek sign tgh2 sume dok tdo dia termuntah atas tilam..time aku dok basuh2 lap2 muntah tu hadif leh ckp kt abg dia.."abg..mcmne abg blh muntah bang"..dgn nada2 dgn memek2 muka skli..kul 2 pagi time tu..segar bugar mata aku gelak kn dia..ada skli lg tu kitorg anak beranak tdo kt bawah..tgh2 malam tiba2 hadif bangun siap buka lampu 2nd hall..aku tya nk gi mana..dia jwb.."hadif tembus"..aku panggil le smbl mata tak leh nk buka sbb tgh sedap2 lena kan..dia masuk balik tpt kitorg tdo tu siap dgn nappy sekeping..aku tya le nk wat per tu..katanya.."tolong salin ma..hadif tembus"...aku igt dia ngigau ke hape..skli raba2 mmg iye da tembus..sabau jek la..klu disuruh sllnya tak mo plak dia amik nappy sndr..agknya dia memahami mama dia mmg cpt hangen klu tgh tdo dikacau..

tu la citer pasal budak2 berdua ni..klu duduk ber2 tu sllnyer akan bergaduh le..berebut kn something..kiranya leh kira le brp minit jek dorg leh duduk sama2 elok2..mamanyer bkn sorg yg penyabar adalah seringkali naik darah, naik tanduk klu dah kejap2 ade jek yg menjerit sbb bergaduh..huhuhu..

tu la kesah nyer 2hero kecik kt umh aku ni..kadang2 tu terasa bila la budak2 ni nk besar...da takde la gaduh2 harapnyer..leh gitu?? hihihi..

1 comment:

kak cahaya said...

soooo sweet la si hadif ni........touching kan fara kalo anak acting camtu..