Thursday 4 September 2014

South Korea: Day 1

Tetiba update blog sbb nk masukkn gmbr2 Korea dan sikit cerita di sana..

Perjalanan sgt panjang..rabu 27/8/14 kul 3 pm gerak ke Manjung utk hantar Haziq n Hadif..tak dpt bw dorg skli utk trip kali ni...janji nk ganti bawa dorg gi theme park..sampai manjung maghrib..kul 1 pagi28/8/14 naik bas ke KLIA2 plak..sampai di KLIA2 kul 5 pagi.. Solat subuh then ready utk check in...flight kul 8 pagi..sbb kn beli ticket Hannah kemudian so kitorg dpt seat terpisah.. 2 seat sblh2 n 1 seat jauh ke dpn...perjalanan ke airport Incheon 6jam30min..

Kitorg smpi incheon kul 3.30ptg...beza waktu Korea awal sejam je dari Malaysia...





Menuju ke boarding gate di KLIA2


Dalam flight D7504

Touched down Incheon International Airport dalam jam 3.30 pm. Settle urusan imigresen terus menghala ke kaunter information untuk dapatkan map subway, info ttg Seoul tempat2 wajib kunjung. Kitorg decide untuk ke Hotel di Yeuongdeungpo dengan keretapi. First kena naik AREX train dari Incheon ke Seoul Station (tambang KRW18,000) then dari Seoul Station ambil subway ke station Yeuongdeungpo. Seoul station ni ala2 KL sentral yang ada banyak connecting train. Di Seoul station ni kitorg dah start guna T-Money yang sama fungsi macam Tounch n Go juga. Kena top up untuk guna.


Dalam train express AREX


sekitar Seoul Station yang sgt sesak dgn manusia. Nasib baik org2 Korea ni tak de bau badan. :D Gambar bawah sekali, beratur di kaunter tiket train yang salah. Mujur mamat k-pop korea yang tak reti english tolong explain

Sampai di station Yeuongdeungpo kitorg kena berjalan kaki lagi dalam lbh kurang 10 min untuk ke Life Style L Hotel. Mujur jumpa sorg Prof dari USM yang attend conference yang sama sewa hotel sebelah dgn hotel kitorg. Dia tengah mencari kedai makan halal yang tak ada di Yeuongdeungpo. Sebelum jmpa Prof tu tanya polis yang meronda area2 situ pun tak tau hotel tu kat mana..Sebenarnya bkn tak tau lokasi tapi tak faham English. Dah jumpa Prof tu baru polis tu sibuk nak explain dgn bahasa ayam itik. At last dalam kul 9 gak baru dapat baring atas tilam empuk.

No comments: