Friday 21 November 2008

Nasi Lemakkkkkk

da lama betul mendiam kan diri...bkn xde crite..byk sgt..tp byk komitmen lain yg buatkn aku tak leh nk bercerita tuk kenang-kenangan bila aku da tua nnt...errmmm...insyaAllah klu pjg umur..

first skli nk mengimbau kenangan yg pd aku agak bernilai..8Nov2008 yg lepas berlangsung Nottingham Malaysian Games..istimewanya sukan ni semua pelajar2 malaysia yg berada di UK akn berkumpul sama ada tuk bersukan, bersorak or sj2 dtg tuk sama2 menyertai kemeriahan NMG yg diadakan setahun sekali ni..jd nya beribu2 rakyat msia berkumpul di Nottingham..apa kena mengena dgn aku sume ni...hehehe...sbnrnya selain acara sukan, penganjur (adik2 undergrad) jg memberi peluang utk kakak2 abg2 berniaga...kira ala2 buat pasar malam di siang hari la lbh kurang nyer...tahun ni aku diajak Rose/Nizam tuk berkongsi gerai nasi lemak...aku mmg pasang angan nk menjual thn ni..org da bg laluan aku pun sambar je terus..kami decide tuk jual nasi lemak pelbagai jenis sambal..ade sambal sotong, sambal udang, sambal ikan bilis, sambal kupang, sardin, ayam goreng, paru goreng, telur mata kerbau dan basic2 things dlm nasi lemak..nasi kosong aku letak 1pound..kosong tu ade telur rebus 1/4, kacang n timun..lauk2 plak sume 50 pence..aku tambah jualan dgn wat taufu fa..rose/nizam tambah roti john..2ari sblm hari jualan aku da start perah kacang soya tuk taufu fa..maklumla target jualan taufufa ni 400 bekas..bersamaan dgn lbh kurang 10kg kacang soya yg nk diperah..sampai jumaat mlm aku dok perah kacang lg..sabtu da nk menjual..nasi lemak nyer sambal aku tak amik kisah pun..sume zul yg wat..mlm sabtu tu aku dgn zul tdo sejam dua je..nk tercabut rasa jari2 aku memerah kacang soya..patutnyer 10kg..aku wat 7.5kg kg je..tu pun da separuh mati..

ari sabtu..ari yg ditunggu2..aku yg tak pernah ade pengalaman join NMG (pg pun tak pernah sblm ni jgn kn kata nk menjual) sgt2 le terkejut..aku hya mula ke tapak jualan dlm kul 9..patutnyer kul 7 da buka gerai..tp sblm tu zul n nizam da setup gerai siap2..smpi2 je gerai kami tu budak2 da serbu minta nasi..almaklum le pg2 mesti nk sarapan kn..kena plak nasi lemak..aku tak menang tangan..anak2 aku tak tau ape cerita..terbiar je sepjg ari aku menjual tu..haziq main tak igt mama papa dia da..kawan2 dia ramai..si hadif mula2 tu nk jg dgn org..da lama2 nk pegang kaki aku je la..da nk gerak pun susah jdnyer..mana nk layan org lg..zul plak sibuk kt masak kt dapur (kami menjual dlm dewan yg ade kemudahan kitchen..sebahgaian lauk dimasak kt sana)...dipendekkan cerita bisnes sold out dlm kul 6...nasi abis sama abis dgn lauk..mmg ngam2 je la kirenyer...kire2 dkt 30kg beras jg dimasak tuk wat nasi lemak..yg wat aku sgt2 le sedihnyer bile taufu fa aku tak jalan...sonang cito tak laku..huwaaaaaaaa....setengah mati aku dok wat benda alah tu..tak smpi 10bekas aku jual..mula2 letak harga 1.20pound tuk satu cup..klu beli 2cups dpt le 2pound..da nk abis waktu menjual zul lelong...mula 50pence satu cup..lama2 2bekas tuk 50pence..last2 skli bg free je...sedih gilosssss...mmg tak balik modal langsung...nk tambah lg sedih bila roti john pun tak jln jg..harga mula2 sama mcm harga taufufa..lelong pun sama mcm taufu fa...balik tu kami buat kesimpulan..klu nk menjual nasi jgn le menjual benda2 lain especially benda yg nk kena layan ni..mcm taufu fa..kena masukkn dlm bekas time org beli tu...klu bungkus siap2 pun ok gak sbnrnyer...(tp tobat da aku tak nak jual taufu fa)...roti john pun mmg kena serve gak..sbb nk panas2..br sedap..pendek kata puas ati menjual nasi lemak..sakit ati memerah kacang soya...huwaaaaaaaaaaaa....

lain2 criter...ade cerita menarik tp nnt simpan dl la..perkembangan hadif masa umur dia da 1thn 4bln ni...da kurang menghantuk2 kepala klu kehendak dia tak diturut or dikacau abg dia..kadang2 je dia buat...agaknyer da leh pikir kot sakitnyer dia yg tanggung..selain dr tu..aku sll ckp "la baby mamaaa..."..tp bile aku tak sebut mama tu nk dengar dia sebut apa...dia leh sebut papa...kirenyer dia baby papa le...eeeee...geram je...bkn tak leh sebut mama..sll klu nk ape2 leh je pnggl mama...

haziq plak..mggu ni 3hari dia tak ke skul...sbb batuk dtg menyerang budak berdua ni...batuk yg sgt teruk..siap demam2 lg..skrg ni Alhamdulillah..sume da ok..aku plak yg kena batuk diorg..takpe klu kite yg sakit jgn budak2..

ok dl kot wat masa ni..da berjela2 da cerita aku..tggu zul balik lg setgh jam pastu nk keumah share partner masa niaga dl..diorg ajak makan mlm kt umh diorg...aku da siap kan buah tangan..wat puding coklat karamel je..simple n wat pun tak smpi setgh jam..

No comments: