Wednesday 24 August 2011

cahaya cinta zulfa yg ke3

syukur aku panjatkn pada Allah yg anugerahkan aku sorang lg permata hati hasil kasih cinta aku dan en suami..tanggal 20 ogos 2011 bersamaan 20 ramadhan 1432H jam 23.36 lahir seorang puteri anugerah Allah pd kami sekeluarga...

1mggu dah aku balik ke manjung utk standby melahirkan di hospital seri manjung memandangkan klu nak bersalin di hospital putrajaya jaraknya agak jauh dari rumah kami di nilai..kesian kan en suami yg terpaksa berulang alik jauh nnt, menguruskan anak2 lg tambahan plak di bulan puasa ni...so aku amik cuti awal 1mggu dari tarikh jangkaan bersalin dan balik kampung..genap 1mggu di manjung, ari sabtu petang dalam kul 1430 aku da start sakit2...sblm tu sempat tlng mak kemas laman..tp tlng sket2 je la..time pregnant ni aku alami sakit pinggang yg agak teruk..tp hati masih nk pikir buat keje lg..bila da start sakit2 tu aku terus baring je..masih bertahan utk teruskan puasa...sbb masih blh tahan sakit..selang sakit pun dlm 4-5minit..sekali sakit tu tak lama..dlm 20saat jek..lepas solat asar sakit makin kuat dan aku niat berbuka puasa sbb takut tak bertenaga plak nnt time nk melahirkan..so kul 1730 aku berbuka...siap berbuka terus mandi n dalam kul 1830 terus gi hospital bila sakit makin kuat..

sampai hospital doktor check serviks dah buka 4cm..air ketuban dipecahkan dan bermula la episod sakit yg teramat2 bile time contraction datang..hya sedut gas campuran oksigen n gas nitrous oxide..sakit tu masih terasa kuat tp at least kita mamai sket..dlm kul 1930 mcmtu doktor plan nk bg pethidine..ala2 morphine utk pain releif jugak..tp bila check bukaan dah smpi 6cm terus doktor ckp tak blh bg pethidine..sbb drug tu tuk awal2 bukaan jek..

start 1830 kt dlm labour room tu smpi kul 2250 doktor decide aku tak blh bersalin secara normal bila takde improvement bukaan serviks..dlm tempoh 2jam maksimum bukaan hya 8cm jek..aku pasrah masa tu..doktor lbh tau apa yg terbaik..so kul 2300 aku ditolak ke operation theater..time tu dah takde bantuan gas..contraction dtg aku hya bertahan je..mmg terasa nyawa kt hujung tanduk..sakit yg teramat sgt..dr labour room ke OT tu terasa jauh sgt..plak tu nk kena sign 3-4benda..kepala mmg tak blh nk pikir..sign pun dah takde rupa sign dah..janji berconteng jek..bila diigt2 balik proses yg sama berulang masa nk melahirkan anak sulung dl..tp yg sulung sakit lbh lama dan bukaan pun setakat 6cm je..

dah smpai bilik OT aku dibongkokkan utk doktor bius cucuk ubat bius kt spinal..dah cucuk spinal br takde ape2 sakit contraction n doktor buat ape2 pun aku dah tak kisah..janji anak selamat jek..smbl2 dorg wat keje doktor bius kali ni terlbh ramah..berborak2 jek sepjg hampir sejam aku digodeh tu..yg time haziq dl takde sape pun nk layan aku..agaknyer sbb kali ni tgh malam..so doktor nyer pun tak brp bz..bila baby berjaya dikeluarkan doktor bius tu suruh aku teka anak lelaki ke perempuan..dah le mmg dr awal pun aku tak tau gurl ke boy..mmg sgt suspen time dia suruh teka2 tu..bile nurse tunjuk dpn mata aku baby punya anu pun aku masih blur2..nmpk mcm gurl...tp takut tersalah nmpk..blh tya lg kt nurse tu lelaki ke perempuan ni..huhuhu..dua benda yg aku tya selain jantina..berat baby..igtkan kecik sket dr haziq (4.02kg) tp besar sket dr hadif (3.67kg)..rupanya salah jangkaan aku..baby baru ni berat 4.20kg..patut pun sakit pinggagn teramat sgt time pregnant..even smpi skrg ni pun sakit tu tak hilang2 lg..

disbbkn bersalin scr caesarean, aku kena tahan wad 3hari..hari ke3 lepas plaster tpt operate dibuka baru blh balik..so skrg ni tgh berpantang di rumaah mak,..arini 1st day panggil makcik tukang urut..tapi malangnya hya blh berurut badan sket2 jek buang angin..perut lgnsgn tak blh disentuh..huhuhu..lmbt la nk kecut rahim..raya ni pakai lg la baju kembang2..

oppsss...si kecik yg masih tercari2 lg namanya ni dah start merengek..nk disusukan..till then..tata..

7 comments:

Nihlah Insyirah said...

tahniah kak farah dan abang zul sekeluarga...mesti akak seronok sangat dapat girl kan...kagum akak boleh tahan sakit sampai bukaan 8cm..ana sampai 4cm jer dah tak tahan,huhuhu

Huda said...

salam farah, congrate. seronoklah dpt girl. dah boleh pakaikan baju dari UK tu. kalau tak simpan je lah dulu. 8cm pun doktor operate ye. setahu aku, kalau 8cm, bukan anak sulung, dr bagi teran je dah. sbb dulu masa aku 7cm, dr kata tunggu 10cm baru boleh teran sbb anak sulung. kalau anak kedua ke dia dah bg teran. Selamat berpantang dan salam aidilfitri.

zafwah said...

ana..tq..mmg happy sgt..kiranyer dah blh pikir utk stop production pasni..hahah..sbb skrg ni masih terasa sakit bersalin tu..esok2 dah lupa ntah2 terpregnant lg..

huda..thanks..balik ni kena bongkar kotak2 cari baju yg kumpul dl..mmg kena tggu 10cm gak anak keberapa pun..klu tak blh jd rahim bengkak n pecah..lg risiko..

teratakmuslaily said...

tahniah.. tahniah.. feel happy for all of u tooo... muaaaaaaah...

SevenDrops said...

Tahniah FARAHHHHHHH and ZUL,

Siapa nama? Zulfa ke???


K.Nas

Huda said...

nnati dah ada nama update dlm blog.hehehhe.

zafwah said...

thanks kak laily n kak nas...

kak nas..zulfa tu nama saya n zul..hihihi..nama anak akan diupdate nnt..lom finalize lg..