Monday 1 August 2011

salam Ramadhan

Alhamdulillah..dapat sekali lg aku berada di bulan Ramadhan..tahun ni tahun pertama berpuasa di Malaysia lepas 5kali aku berpuasa di tanah inggeris..masih igt tahun pertama 2006..puasa mula 1mggu lbh selepas aku sampai di UK..masa tu rasa hiba pun ada, happy pun ada..sedih hiba sbb 1st time berpuasa jauh dari family, happy sbb puasa tak berapa penat..panjang berpuasa pun lbh kurang Malaysia..tp tk berapa haus sbb cuaca tak panas..plak tu masa baru2 smpi musim luruh tu terasa sejuk ya amat...jaket yg aku pakai sama tebal macam jaket mat saleh pakai time musim salji..masih igt lg 1st day puasa tu lepas siap2 masak utk berbuka, aku n en suami dgn sorg anak (masa tu baru ada haziq) beli tiket train gi ke bandar Nottingham..dalam pukul 5petang..igtkan nk jalan2 kt city sementara tggu waktu berbuka..tp bila smpi jek tgk semua org pakat sibuk nk tutup kedai..pack2 dah nk balik..masa tu mmg tak tau style peniaga2 di UK ni beroperasi smpi kul 5 or 6 petang jek..kiranya time tu mmg menghabiskn duit tuk beli tiket train semata2 nk jln2 kosong jek la..

tahun terakhir berpuasa, 2010, aku n family dah sibuk pack barang utk balik ke Malaysia..tp puasa tahun tu puasa sgt bermakna sbb hujung2 ramadhan 2010 aku melalui saat2 genting penentu pengajian phd aku..Alhamdulillah Allah anugerahkan satu lg nikmat utk aku n family bila lbh kurang 1mggu nk raya aku lulus viva phd..

pengalaman berpuasa di rantau mmg sgt2 priceless...di sana ukhwah antara sesama masyarakat malaysia sgt rapat..tahun pertama aku masih belum kenal ramai org tp masih dpt byk jemputan tuk berbuka sama2 di rumah2 senior..tahun ke2 smpi tahun ke5 jgn di ckp la kan..every weekend tu ade je jemputan berbuka..kira rindu berpuasa di Malaysia terubat dgn suasana yang meriah kt sana..walau tak de pasar ramadhan, tp air tangan kawan2 sendiri yg masak tu rsnyer beribu2 kali lg nikmat dr beli di pasar ramadhan..

tahun ni..insyaallah nk kekalkan masak2 di rumah sepjg ramadhan ni..lg pun plannyer berpuasa hya 2mggu di Nilai ni..sbb lg 1mggu tu nk puasa di Manjung n lg 1mggu tu insyaAllah aku dah tak boleh nk puasa..baby expecting 23 ogos which is a week before raya..harap2 sumenyer berjln seperti yg dirancang..

selamat berpuasa utk semua yg ikut ZAFWAH..maaf zahir batin dr aku n en suami..moga amalan kita di bulan mulia ini diterima dan diberkati Allah..

nota utk diri sendiri tarikh2 puasa bermula tahun pertama aku di UK hingga tahun terakhir..

Sep 24 2006 Ramadan begins
Sep 13 2007 Ramadan begins
Sep 2 2008 Ramadan begins
Aug 22 2009 Ramadan begins
Aug 11 2010 Ramadan begins

3 comments:

kak cahaya said...

ramadhan al mubaarak..ishh siap ada tarikh tiap2 taun tu...

Huda said...

salam ramdan juga.

zafwah said...

kak cahaya..sj gatal letak tarikh2 tu..dpt pun dr google jek..takde nyer dari ingatan sendiri..mmg mudah hilang ingatan aku ni..

huda..tq