Saturday 29 August 2009

MALAYSIA..52 tahun merdeka

salam merdeka utk sume waganegara malaysia...berkat bulan ramadhan ni elok la kita minta supaya negara kita sentiasa dirahmati Allah dan penduduk2 nya tak membuat kerosakan yg memungkinkn mendtg kn kemurkaan Nya..br la leh hidup dgn aman damai...tp rsnya manusia2 skrg ni tak takut dosa pahala la..klu baca online paper kt mesia ari2 ade je kes bunuh2 org la..bkn bunuh anak kucing ke, bunuh anak ayam ke..ada yg tergamak sampi bunuh mak bapak sndr (ni tak tau nk ckp ape la super laknat), rogol anak sendiri la (ni pun manusia plng laknat), kes ragut, rompak..sume la yg ganas2..tak tersenarai rsnya..ada terdetik dlm hati takut nk balik mesia..tp apakan daya..buruk2 pun tu la .mcm dlm lirik lagu ni..Malaysia oh tanah airku..tanah tumpahnya darah kuuuuu...ntah ape ke nama lagu ni...da malas nk berpatriotik lbh2..kang emo plak..klu nk tulis mau 4-5 entry pasal ni je..(hihihi mcm le rajin bebeno aku ni nulis)..

31 ogos merdeka di malaysia... 31 ogos jg monday bank holiday di uk ni a.k.a ada sale best2 kt Stoke..ape lg..merambu ramba la di sana nnt..tak sabo plak..kihkihkih..

smlm kitorg satu family gi Birmingham airport anta sepupu balik mesia utk sebulan...(bestnyer la dpt beraya kt mesia..) flight kul 2 ptg..so pagi tu aku gi lab jap nk deal something dgn org workshop..malangnya org workshop da start cuti la plak..kul 1130 aku balik n kitorg trus gerak gi Birm...tak jauh mana Birm dgn Notts..1jam perjlnn jek..da anta kazen tu kitorg singgah ke satu kedai Cina yg agak besar di Birm ni..jual produk2 makanan dr Malaysia..dr negara2 lain pun ada gak la..mcm S'pore, Thailand...kira mmg citaras org kite la..bkn takde kt Notts ni...ada 2-3 kedai..tp sj je nk merasa gi yg kt Birm ni plak..smpi2 je mangaiiiii...gedabak besau...siap Pagoda tersergam indah...kiranya da mcm pasaraya Billion la lbh kurang besarnya...jual makanan sesaja..lasat tul cina ni..mana pun dorg hidup leh success..tu yg en zul ckp..sbb bahasa dorg sama kot ceruk mana pun dorg datang...sesama dorg je pun da leh hidup..plak tu pupolasi dorg yg berjutan-jutan..terpikir blh ke melayu mcm ni?? susah nk jwb sbb tgk sndr le kt mesia..br jual nasi lemak tepi jln da ada org yg dengki khianat...tak yah la sebut pasal black magic ni..kerajaan pun kadang tak supportive..elok2 org tu niaga dia gi robohkan..konon tak dpt izin la..sume nk di complicated kan..ishh..emo balik aku ni...

cite balik pasal gi Birm smlm...pas shopping2 bagai (plng best dpt beli pau sedap halal..berbuka smpi 3ketul aku balun sorg..zul tak brp jalan dgn kuih2 manis...bahagian aku la kira bahagian dia tu..hehehe)..balik tu mcm biasala zul drive...aku plak leh terlena..pdhal takde la ngantuk semana pun..terlelap sket je sbb budak2 berdua kt blkng da mcm kt sarkas bisingnyer...dlm pd tu aku perasan en zul da sangap2...kejap2 off aircond n buka tingkap..kejap2 tutup tingkap on aircond..tiba2 aku menjerit paaaaaaa....kete da menonong ke tepi kiri jalan..da masuk bhgn rumput sbb en zul terlelap..ya Allah bersyukur sgt2 sbb aku da terjaga dr lelap aku masa tu..klu tidak...nauzubillah...terus berenti kt tepi jalan tukar driver..biar aku je drive...smbl drive tu aku punye la bersyukur sgt2 sbb xde ape2 yg buruk jd td..smbl doa perjlnn blik tu slmt..Alhamdulillah kitorg slmt smpi umh walaupun kadang hujan n jalan pun kadang sangkut2 sket sbb kete byk..

en zul aku skrg ni mmg susah klu nk drive jauh2 sket...mesti asik sangap je..tu yg sll nyer klu gi jalan jauh2 aku yg lg byk drive dr dia sndr...dia mmg tak leh nk pegang steering kete..asal pegang lama sket je mula la sangap2...kemuncaknyer smlm tu la...agaknya sbb puasa tak leh nk minum air..oksigen pun kurang...pasni gaya nya aku mmg tak leh nk tdo dlm kete da le..kena betul2 berfungsi sbg co-pilot yg celik mata sll..

5 comments:

jijah montel said...

cha ya nun alif ni.. campak mana pun idup kan.. survival diorang memang kuat.. bangsa kita ni aje tak ramai yg sanggup susah... nak senang ajek.. susah sikit merungut.. dengki2 satu hal jugak.. hishhh.. dah 52 tahun merdeka pun masih ramai yang kolot.. enough said!

by the way... encik amir aku pun mcm encik zul ko... baik sikit.. dia akan ngantuk kalau tak cukup rehat.. tukar la drebar.. untunglah suami2 zaman skrg sbb ramai kaum hawa dah pandai bawak keta.. :)

sya said...

uisy..nasib baik xde pe2 jadi kak..

kak cahaya said...

uishhh....x citer png arituh...nasib x pape...
hehehe...nasib pau aku slamat...hahaha

sheem said...

weh..drive bebaik..mcm aku baru ni nak balik posa kat penang tetiba terbabas line lain..tapi sib baik kete belakang tak laju..masa tu kul 2.00 pg..giler ngantuk! weh...cepat la balik sini...rindu meh...kwn2 aku yg ada skrg tak best la...korang gak best...

zafwah said...

cikgu liza: aah mmg dorg untung..even aku yg tak berlesen kt sini pun dia sggp bg aku drive..

sya: tu la..Alhamdulillah..

kak cahaya: tak sempat nk citer..excited xgt pasal pinggan..hihihi..

sheem: klu buka paper harian ke utusan ke ari2 ade je xcdent maut kt mesia..seriau bila baca..ko pun drive elok2..
aku tau korg sume rindu kt aku..br2 ada chat dgn as..lama tak chat dgn dia..bz memjg cikgu cum bisnes woman tu..