Friday 11 September 2009

10 hari terakhir

Alhamdulillah da hari ke 20 kite sume berpuasa...mlm ni da masuk antara 10mlm terakhir ramadahan...da masuk fasa terakhir iaitu pembebasan dari api neraka..mudahan kite sume dpt melipat ganda kan amalan2 yg mana Allah dah janji kan balasan yg susah nk dpt di lain2 bulan..mudahan juga mlm lailatul qadar dpt kita kejar kali ni..mlm 1000 bulan..insyaAllah..

nk citer sket kisah2 kami sekeluarga sepjg ramadhan tahun ni...hari pertama puasa tahun ni jatuh hari sabtu..jumaat mlm tu ros/nizam jemput kami sekeluarga ke umh utk sambut ramadhan..Alhamdulillah puasa hari pertama pulak kami dpt jmptn nadira/nazrul utk memeriahkan berbuka puasa ramai2 secara potluck..ari ke2 ahad plak mula tadarus Al-Quran di umh kak zana..n malam nyer berbuka puasa ramai2 lagi dgn kariah tadarus di umh kak zana..

hari2 biasa sepjg mggu tu kami hya berbuka puasa ber2 dgn anak2 yg tak puasa.. ;)..ada jmptn berbuka terpaksa di batalkn sbb spjg mggu pertama puasa tu ramai yg kena demam2 yg suspected H1N1..so sume acara berkumpul2 terpaksa batalkan..

mggu ke2 puasa plak ari khamis kami jemput masyitah/khairi sekeluarga n kak farizah/abg fadhil berbuka di rumah..masak nasi tomato yg sume lauk pauk dan nasinyer tawar..aku yg masak biasa ler..huhuhu..weekend nyer ari sabtu kami group tadarus kawasan Radford ber gathering lg kali ni d umh kak asz/abg kamal..ari ahad plak memenuhi jemputan berbuka di umh sue/marwan dan acara potluck lg di umh zihan..

Alhamdulillah dpt berbuka ramai2 dgn kawan2 kt sini kurang2 nya dpt la jg hilangkan sedih di hati..maklumle da masuk puasa yg ke 4 kali kt sini..tahun pertama 2006 baru je smpi sini hari ke5 da mula puasa..tp sbb kn baru smpi so excited lbh dr nk sedih2 ni..da masuk 4kali ni..susah nk gmbrkan perasaan mcmne...di tambah dgn suasana ramadhan tu sndr tak semeriah kt mesia..takde terawih berjemaah di masjid utk yg pompuan..utk yg lelaki pun en zul kata feel nyer lain kt sini...takde bacaan sebelum solat sunat terawih tu..Allah je tau betapa rindunyer aku nk berpuasa di mesia..I'Allah mudah2an tahun dpn da boleh balik dan puasa kt sana...aminnnnnnnn...

5 comments:

teratakmuslaily said...

sana sini suma dok emo jer.. sedih plak akak kat sini... takpe farah.. kuatkan semangat.. nanti bila balik sini, mesti rindukan suasana berposa dan beraya di sana..

jijah montel said...

pengalaman farah.. tak semua org dpt merasa mcm ko rasa.. :)

-dal- said...

farah... memang best pose kat Malaysia...huhuhuhu.Tolong jeles yer

UmEi JiE said...

aku mmg takde mood gile nak raya.. aku tak ambik pun cuti raya.. mak aku pos baju raya pun..aku tak le excited mane..patut cakap takyah pos pun takpee...

zafwah said...

kak laily..terpaksa gak le menggembirakan diri..tak elok sedih2 time raya nnt.

kurut: aku tgh menikmati pengalaman hidup kt sini..huhuhu

kak dal: sj le ko kak..aku mandrem kn ko kang..anto santau angin bg ko mkn byk2 pastu ko sakit perut..hahahha..jahat giler kan..

umei: jgn le gitu..bergumbira la..aku pun sbnrnye tak brp gak nk ada mood..lagu raya pun aku tak dengo2 lg smpi skrg..sbb tanak sedih terigt kt mak aku..huhuhu..