Saturday 19 September 2009

Eid

raya ke tak ek esok..raya ke tak raya aku da prepare sket2 bhn2 utk menu pagi raya nnt..harapnyer raya le sbb klu isnin aku kena masuk lab..mau jd mcm last year..tersok sek sorg2 kt skul..sbnrnya mood raya masih blm dtg kt aku..asik terkenang arwah ayah n mak yg beraya dgn adk je ber dua tahun ni..tak terbayang mcmne perasaan mak..apa pun aku sentiasa doakan mak kuat semangat..n aku pun perlu semngat tu..walaupun jauh dr mata tp perasaan sedih dan sayu tu tetap kuat..terbayang2 sibuk nyer arwah ayah n mak buat persiapan akhir raya..menu wajib mak dan ayah serunding (home made - mak mmg tiap2 tahun tak pernah miss buat - tahun ni tahun pertama tak buat), lemang (selalu arwah ayah akan beli kt tepi2 jalan je sbb kitorg duduk umh taman mmg tak de nk bakar2 - tp rsnya klu duduk umh kampung pun org skrg ni byk beli je), ketupat daun palas..home made jugak - ni pun every year tak pernah miss - tahun ni mmg tak de la - ketupat daun palas ni aku bljr buat tiap2 tahun tapi asik nyer la tak menjad.. klu tak daun koyak, ketupat tu jd ketupat jantan (ntah mmne org tua2 blh classify jantina ketupat tu aku pun tak brp pasti)..yg lain2 tu biasanya kuih2 raya..kebykan kuih2 tradisional..kuih sepit, kuih loyang, tempeyek..sblm dtg sini rajin gak le aku nolong2 mak wat kuh loyang dgn tempeyek..sepit biasanya order je..

tp tahun ni hya kesedihan je yg ada..walaupun hari raya patutnya hari utk bergembira tp...ntah la ek..harap2 tahun dpn blh teman mak beraya..nk kembalikan balik suasana raya..tanak bg mak sedih2 lg..

aku kt sini masak2 juga utk pagi raya nnt..klu aku sedih2 pun org dtg kang apa plak aku nk hidangkan..so menu yg dirancang nasi impit (asda), kuah kacang, rendang ayam, lontong (tak tau lg le nk buat ke tak yg ni) dgn mee rebus..dan kuih2 raya yg kebykan nyer tak presentable kecuali tart yg diorder dr kak cahaya (time kasih kak sbb sudi terima tempahan..muaahhh)..skrg ni tgh bertungkus lumus prepare ape yg blh dl..sorg2 yek..sbb en zul gi carboot juga walau esok nk raya..shopping last minute utk raya kot..

dikesempatan ni aku nk ucapkan selamat hari raya pada sume yg rajin menjengah ke sini..mohon maaf andai ada yg tertulis mengguris hati..berjuta2 kemaafan aku pohon tak kira kesalahan yg nmpk atau yg tak nampak utk sume sahabat handai dan keluarga..jemput ke rumah raya nnt pd sahabat2 yg di Nottingham..

6 comments:

kak cahaya said...

fara..ptg tadi aku sambil msk sambil nangis kat daporrr...
klo ingin nk mkn rempeyek dtg la umah akak...selagi stok masih ada

zafwah said...

kak yati...aku arini xtau brp round da aku melalak..tmbh sayu lg bila dgr takbir..lain betul rasa raya tahun ni..
ok..aku wajib gi umh ko kak..ko pun klu teringin nk mkn kuih ros/loyang meh la umh..tu pun limited stok..hihihi..

Wanna said...

akak, sama laa perasaan kita...
tepon mak, mak duk nangis jer..lagi laa sayu....
lps smyg sok, dtg laa umah...

zue said...

bersabarlah wahai rakan2 ku sekalian..sedey nyer dgr camni.

teringin nyer nk pi beraya umah kak yati,farah n wan..tp lom sempat..

jijah montel said...

farah.. :).. jangan la sedih lagi..

teratakmuslaily said...

farah, selamat hari raya juga utk farah sekeluarga.. maaf yer, lambat la plak hantar ucapan... sabar byk2 farah.. InsyaAllah,rakan2 di Notts tu dah macam sedara mara kita sendiri mudah2an berkurangan sedikit lara di hari farah tu...