Wednesday 8 July 2009

aku tak understand

aku tak faham le dlm bahasa malaysia penuhnyer...kejap2 nk maths dgn sains dlm english..tak smpi brp thn da tukar balik dlm BM...nmpk sgt pak2 menteri ni tak research dl sblm nk wat sesuatu..da berbilion duit rakyat abis nk ditukar balik...nape tak lantik mana badan utk kaji apa impact nyer, brp kos nyer, sape yg terlibat nyer etc etc etc sblm nk putuskn buat sesuatu...tak kisah la dlm hal pendidikan ke ape ke...tp pada aku hal2 lain tak brp kritikal sgt klu nk diubah sana diubah sini..ni hal pendidikan anak2...bayangkn brp ramai yg terkorban dgn dasar yg di implement kn sblm ni..aku bukannya pencinta bahasa ibunda sgt...tgk la cara aku nulis kt sini pun..bahasa rojak + ABC je..

aku tanak membebel pjg..sbb da lama aku tak brp setuju dgn sistem ni..dl masa awal2 sistem ni dilaksanakan aku da agak benda ni tak kan kekal...nah..kan betul...jap gi menteri baru bertukar ada la sistem lg yg bertukar...klu tukar ke arah yg baik tak de sape yg nk pertikaikan...cth klu nk tukar sistem tingkatan 6 yg ada skrg ke sistem baru mirip universiti...pd aku yg tu ada byk baik dr buruk nyer...

da la nk ckp byk pun tak guna..sapa la aku ni..ibarat mcm semut je pd pak2 menteri di atas tu..harap yg terbaik utk sistem pendidikan Malaysia...

aku pun tgh cuak ni...jap gi kul 1445 waktu tempatan nk kena bg setgh jam lecture kt rombongan2 dari malaysia..ni aku tak leh nk ngelak la..da mmg nama nya duduk blajo kt negara org putih..kena la spekong london...

3 comments:

kak cahaya said...

hidup fara!!!!

dah lepas seksa ko la fara ari ni ek..melayu ke rombongan yg datang tu...
stuju sgt pasal yg form 6 tu...penat2 belajo 2 tahun kat situ..last2 tak masuk unibersiti gak kan..buat ler ala2 cam matrik tu ke...sapa2 yang kantoi baru la kena tendang...

sya said...

oo..xtau pe2 la pulak pasal benda2 berubah ni tp asyik tukar2 jek, buat pening kepala mak bapak dgn anak skali..huhu..sb dhla nk kena plan awal2 sume education kan..

jijah montel said...

aku malas nak komen banyak pasal benda ni.. tapi aku sebagai cikgu akui memang susah nak ajar anak bangsa dalam bahasa lain.. tapi benda ni penting.. tgk balikla sejarah negara2 yang berjaya.. especially korea.. aku sebagai guru cuba sedaya upaya nak ajar dlm bahasa ni.. mula2 ni memang teruklah.. teruk gila.. result maths and science luar bandar memang menjunam jatuh.. tapi aku percaya satu hari nanti.. kalau semua pihak tekun.. insya allah ia akan berjaya.. haihhh.. tapi dah batal pun.. takpela.. aku ikut aje lah..