Wednesday 27 August 2008

cambridge dan keletah mereka...

weekend yg lepas aku sekeluarga menghabiskan cuti di Cambridge..kali ni kami bercamping lg..camping terakhir utk musim ini memandangkan musim panas da sampi ke penghujung dan lg pun mggu dpn da nk mula puasa..tak sesuai la plak bercamping tgh2 bulan ramadhan..dan spt yg dirancang aku ke sana bersama family kak Yati/abg Nazri dan Kak Izan/Iko..target utama ke Cambridge adalah utk merasa ber 'punting' ..menaiki sejenis bot yg dikayuh dgn batang panjang mengelilingi bandar Cambridge yg merentasi kolej2 Cambridge University dan terdpt beberapa buah jambatan yg menghubungkan antara kolej2....
memang menyeronokkan..antara cita2 aku yg tercapai setakat ni..hehehe..ade byk lg yg tak dpt aku nk disenaraikan..terlalu byk..(biasala nafsu manusia)..termasuk la abiskan phd ni yg mmg sgt2 men 'damage' kan kepala aku..
huh..arini rutin harian bermula lg..sggh penat rsnya utk menghadapi hari2 mendtg..terasa beban bila memikirkan kerja2 aku di sini..dgn ank2 yg semakin membesar dan sll meminta utk dilayan dan diberi perhatian..terutamanya si abang..akal nya da banyak..cakapnya da mcm org dewasa..dan skrg da pandai pula membantah...kadang naik darah jg aku dgn dia..aku terfikir dr mana dia belajar sume tu..ank2 sume dlm jagaan aku dan suami..mereka membesar di dpn mata kami..masa mereka 100% bersama kami (yg abg skrg bercuti 2bulan lbh)..klu scr logiknya mmg tak de pendedahan negatif dr luar..sumenyer dr kami..mama papa nye..ada ke aku tunjukkan cth tak elok pd mereka..tp apa yg aku atau suami marah kan dia itu la yg akan dia sebut balik bila dia marah..cth nya...smlm masa dlm kereta on the way blik dr cambridge..mulanye dia nk memasang tali keledar sendiri (skrg sume nye dia nk wat sndr)..tp asik tersangkut...sbb brg camping penuh di blkg..ruang utk dia pasang talikeledar sndr agak sepit..tp masih mau buat sndr..kereta da bergerak tp dia masih blm selesai pasang tali nya..aku pun sekejap2 tya da blh ke belum...dlm dekat 10 kali aku tya dia marah..tak bg aku tya lg..agaknya berang dgn tali yg tak berjaya di pasang dan suara mama yg asik bertya..papa pun mula masuk campur bila dia da meninggikan suara pd mamanya...bertambah marah la dia..dia blh ckp pd papa..papa pg sana..haziq tak nak tgk muka papa...waduh..waduh...anak..sebiji yg mcm pernah aku dengar ayat2 tu..mcmana kita pernah ckp pada dia...mcmtu la ayat tu diulang balik..mmg aku dan suami kadang2 marah smpai terlupa batas2 marah pd anak yg berusia br 3tahun setengah..susah nk fikir klu tengah marah...kesian anak2 aku..aku sll mengharap kan yg terbaik pd mereka (of course sume parents mengharap kan benda yg sama pd ank2)..tp dgn ilmu yg kurang dan kadang2 iman merudum..mcm2 blh jd..ank2 yg sll jd mangsa..ya Allah..jauh kan la sejauh2nya bisikan syaitan laknat di telinga ku..sabarkan la aku dlm membesar kan ank2 aku...
arini..hadif mendpt suntikan utk 12 bulan..walaupun dia sbnrnya da 13 bln skrg..terlewat 1 bulan..

1 comment:

fareesha79 said...

Budak sekarang banyak belajar dari TV and mungkin perlakuan kita yang tak disedari